26 grudnia- Święto św. Szczepana, pierwszego męczennika
Drugi dzień świąt Bożego Narodzenia. 26 grudnia to wspomnienie św. Szczepana. Był on pierwszym męczennikiem. Nie wiemy, ani
kiedy, ani gdzie św. Szczepan się urodził.
Nie są nam znane szczegóły jego wcześniejszego życia. Jego dzieje
rozpoczynają się od czasu wybrania go na diakona Kościoła. Apostołowie w
odpowiedzi na propozycję św. Piotra wybrali siedmiu diakonów dla
posługi ubogim, aby w ten sposób odciążyć uczniów Chrystusa oraz dać im
więcej czasu na głoszenie Ewangelii. W gronie tych siedmiu znalazł się
Szczepan. Nie ograniczył się on jednak wyłącznie do posługi ubogim.
Według Dziejów Apostolskich, "pełen łaski i mocy Ducha Świętego" głosił
Ewangelię z mądrością, której nikt nie mógł się przeciwstawić.
Został oskarżony przez Sanhedryn, że występuje przeciw Prawu i Świątyni.
W mowie obrończej Szczepan ukazał dzieje Izraela z perspektywy
chrześcijańskiej, konkludując, że naród ten stale lekceważył wolę Boga
(Dz 6, 8 - 7, 53). Publicznie wyznał Chrystusa, za co został
ukamienowany (Dz 7, 54-60). Jest określany mianem Protomartyr - pierwszy męczennik.
Oskarżycielami Szczepana przed Sanhedrynem żydowskim byli inni
zhelenizowani Żydzi, z wymienionych w tekście Dziejów Apostolskich
synagog. Wynika stąd, że Szczepan zaczął od nawracania swoich rodaków,
do których mógł przemawiać w ich własnym języku, czyli po grecku.
Zadziwia znajomością dziejów narodu żydowskiego i wskazuje, że
powołaniem narodu wybranego było przygotowanie świata na przyjście
Zbawiciela. Żydzi nie tylko sprzeniewierzyli się temu wielkiemu
posłannictwu, ale nawet zamordowali Chrystusa. Stąd oburzenie, jakie
wyrywa się z ust Szczepana.
Autor Dziejów Apostolskich podkreśla, że przy śmierci Szczepana był
obecny Szaweł, późniejszy Apostoł Narodów, którego św. Łukasz stanie się
potem uczniem. Pilnował szat oprawców. Był oficjalnym świadkiem
kamienowania - reprezentował Sanhedryn.
Bibliści zastanawiają się, jak mogło dojść do jawnego samosądu oraz
morderstwa, skoro każdy wyrok śmierci był uzależniony od podpisu
rzymskiego namiestnika, jak to widzimy przy śmierci Pana Jezusa. Właśnie
wtedy, w 36 roku Piłat został odwołany ze swojego stanowiska, a nowy
namiestnik jeszcze nie przybył. Żydzi wykorzystali ten moment, by
dokonać samosądu na Szczepanie, co więcej, rozpoczęli na szeroką skalę
akcję niszczenia chrześcijaństwa: "Wybuchło wówczas wielkie
prześladowanie w Kościele jerozolimskim" (Dz 8, 1).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz